torstai 8. toukokuuta 2014

Kuivakka lista ensimmäisen vuoden opinnoista

Muistin yhtäkkiä viime yönä, että alun perin tämän blogin oli tarkoitus olla jonkinlainen sähköinen oppimispäiväkirja, reflektiotyökalu, digitaalinen keltainenmuistilappu, syvälleluotaava sielunpeili ynnä muuta. Noh, olen autuaasti unohtanut kirjata ylös tarkkoja yksityiskohtia opinnoistani. Korjattakoon tämä erhe. Alapuolella lista ensimmäisen vuoden suoritetuista opinnoista.

KASP-kurssit (kasvatustieteiden perusteet) ovat melkoista myrkkyä. Tai siis oikeasti aiheet ovat mielenkiintoisia ja kaiketikin tarpeellisia, mutta nämä viisi kurssia ovat olleet suurimmalta osin istumista massaluennoilla muistiinpanoja tehden. Toki kaikki pääkampuksen suuressa salissa pidettävät massaluennot voi katsoa myöhemmin netissä, mutta pari kertaa kokeiltuani totesin, että luennon seuraamiseen menee myös kotona ne samat kolme tuntia, joten jatkoin luentosalissa ravaamista. Kursseihin kuuluu siis tentittävä luento-osuus ja erikseen tentittävä kirjaosuus. Joskus opettaja linjaa luentotentin sijaan kirjoitettavaksi luentopäiväkirjan. Päiväkirja on toisaalta armollisempi, ei tarvitse päntätä tenttiin hullun lailla, mutta toisaalta armottomampi, koska päiväkirjaa tehtäessä ei ainoastaan saa, vaan joutuu käyttämään lähteitä ja ihan oikeasti pohtimaan opetettuja asioita.

KASP1 Kasvatuksen historialliset ja filosofiset lähtökohdat 5op
Sana filosofia kertoo kurssista oleellisen, luennoilla mentiin kovaa ja korkealla, siteeraaten maan viisaita alkaen Sokrateesta ja Aristoteleestä nykypäivän kasvatusalan sankareihin, joiden nimiä en kuollaksenikaan muista. Suuri kiitos kurssin mielenkiintoisuudesta menee opettaja Heikki Mäki-Kulmalalle, rauha hänen muistolleen, joka osasi luennoida korkealentoisista ajatuksista varsin maanläheisesti.
Suoritustapa: Luentotentti ja kirjatentti

KASP2 Kasvatus, koulutus ja yhteiskunta 5op
Luonteva jatko kasp1:lle, vaikka suoritettiinkin päinvastaisessa järjestyksessä. Käytiin läpi sosiologiaa, filosofiaa, politiikkaa, magiaa ym.
Suoritustapa: Luentotentti ja kirjatentti

KASP3 Kehitys, kasvatus ja elämänkulku 5op
Tällä kurssilla käytiin läpi kehityspsykologiaa, elämänkaaripsykologiaa ja muita ogioita, jotka liittyvät ihmisen kasvamiseen ja kehittymiseen. Monet jutut olivat etäisesti tuttuja esihistoriasta lukion psykologian tunneilta kuten: skeema, behaviorismi ja.... no siinäpä ne.
Suoritustapa: Pienryhmäkertoja, massaluennot, luentotentti ja kirjatentti

KASP4 Opetus, ohjaus ja oppiminen 5op
Kuten otsake sanoo, tällä kurssilla tutkittiin eri oppimistapoja ja -tyylejä, sekä oppijuutta ja opettajuutta. Kurssiin kuului myös opintojen ensimmäinen harjoittelujakso, viikon orientoiva harjoittelu. Harjoittelu oli kokemuksena hyvä ja opettavainen, luennot olivat paikoitellen aika ..noh, vaikeaselkoisia.
Suoritustapa: Massaluennot, pienryhmät, harjoittelu tehtävineen, kirjatentti ja luentopäiväkirja.

KASP5 Kasvatus tieteellisen tutkimuksen kohteena 5op
Tällä kurssilla otettiin ensituntumaa tutkimuksen ihmeelliseen maailmaan. Ja se onkin kuulkaa ihmeellinen maailma se, jutellaan siitä lisää joskus.
Kurssin suoritustapa: Luentopäiväkirja, pienryhmätehtäviä ja kirjatentti 



KASLUOM-merkintä kurssin edessä tarkoittaa luokanopettajaopiskelijan monialaisia opintoja. Nämä ovat juuri niitä "käydäänpäs ala-aste uusiksi"-kursseja. Ja totta puhuen, nämä ovat olleet niitä hauskimpia. 

KASLUOM1 Äidinkieli ja kirjallisuus 5op
Päinvastoin kuin olin olettanut ja salaa hieman toivonutkin, tällä kurssilla ei käyty läpi äidinkielen kielioppia pilkkusääntöineen, vaan kurssi painottui lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen opetteluun. Yhdys sanojen oikein kirjoituksen, ja, pilkun paikat jokainen saa kuulemma kerrata oma toimisesti. Kurssi oli periaatteessa mielenkiintoinen, mutta järkyttävän työläs. Monta kertaa tämän kurssin aikana itkua tuhertaen tuskailin kirjoitustehtäviä yösydännä.
Suoritustapa: Läsnäolo ja kaksi isohkoa kirjoitustyötä.

KASLUOM3 Kulttuurin moninaisuus 5op
Tuota noin... Tällä kurssilla oli ilmeisesti tarkoitus käsitellä tapoja kohdata erilaisuutta ja muokata nihkeitä ennakkoasenteita, oli kyseessä sitten vammaisuuden, eri kulttuurin tai jonkin muun kohtaaminen. Kai.
Suoritustapa: Luennot ja pienryhmät(läsnäolopakko) sekä  luentopäiväkirja.

KASLUOM4 Kuva- ja mediakulttuurit 5op
Kurssi koostui luennoista, joissa käytiin läpi taidehistoriaa, eri tyylilajeja ja kuuluisia sekä vähemmän kuuluisia maalauksia jotka-nyt-vaan-pitää-tietää. Kuvataiteen lisäksi kurssiin kuului mediaosio, jossa käsiteltiin...mediaa. Opettajat olivat alansa ammattilaisia ja hyviä pedagogeja, mutta jotenkin kurssi ei kolahtanut. Tiedä sitten mistä johtui.
Suoritustapa: Läsnäolo luennoilla ja tentti. Tenttitilanteessa lehtorit huomasivat, että auditorio ei täytä kaikkia akateemisia tentatismin kriteereitä, vaan opiskelijat istuvat liian lähellä toisiaan. Lunttaamisen ehkäisemiseksi he muuttivat tentin lennossa paritentiksi. Hyvä pelisilmä herroilla.


KASLUOM5 Matematiikka 3op
Ei edelleenkään ole lempiaineeni, pelkkä ajatuskin ahdistaa. Kurssi oli jaettu kahteen osaan, joista toisessa laskimme itse alakoulun matematiikkaa ja toisessa osiossa opettelimme miten asioita voi lapsille kertoa ja havainnollistaa. Tutustuimme erilaisiin helmitauluihin, satatauluihin ja muihin opetusmateriaaleihin. Iso käsi ja syvä kumarrus opettajalle, Jorma Joutsenlahdelle, moni opettaja saisi ottaa häneltä oppia miten ihmisiä opetetaan.
Kurssin suorittamiseen kuului pakolliset läsnäolot harjoituksissa ja vintage-tyylin paperitentti.

KASLUOM6 Biologia ja ympäristötieto 5op(kesken)
Bilsa ja mantsa kavereiden kesken. Kurssilla käytiin läpi molempien aineiden alkeita ja tärkeimpiä pointteja. Opettajat olivat Tampereen Norssilta, päteviä hommissaan kaikki. Muutaman massaluennon lisäksi kurssiin kuului neljä pienryhmäkertaa, jossa käytiin läpi luusto, lihakset, hermostot, lisääntyminen, solumeiningit jaa..äh en jaksa luetella, käytiin läpi kattavasti koko ihminen ja aika paljon muutakin luontoa. Kurssiin kuuluu vielä syksyllä päivän vierailu Hyytiälän metsäasemalla. Ai niin, mikä tärkeintä, tähän kurssiin kuuluu kesäläksynä kerätä 40 kasvin kasvio.
Suoritustapa: Läsnäolo luennoilla ja luenot- ja kirjatentti

KASLUOM7/KASLUOM8 Tekninen käsityö ja peruskäsityö 6op
Näistä olen jo aiemmin kertonut blogissani. Hienoja kursseja molemmat

KASLUOM9 "karttakurssi"
Tähän kurssiin kuului kaksi pienryhmäkertaa, joissa käsiteltiin karttoja, koordinaatteja, paikannusta, paikkatietoa ynnä muuta kartografiaan ja paikkoihin liittyvää juttua.


KASLUOM11 Musiikki 5op
Musiikin kurssi jakautui esi- ja alkeisopetukseen ja musiikinteoriaan, perusopetuksen musiikkiin ja pianonsoittoon. Pianonsoitto oli aivan mahtavaa. Soitonopettaja loi tunneille niin rennon ja turvallisen ilmapiirin, että tuntien päättyessä palaaminen kylmään ja pahaan maailmaan oli vaikeaa, kuin olisi joutunut hyppäämään yöllä hyiseen mereen vauhdilla eteenpäin puskevasta valaistusta, lämpimästä laivasta.
Myös muut musiikintunnit olivat varsin ihmisläheisiä kokemuksia: soittoa, laulua, loruja, leikkejä, tanssia ja sen sellaista. Vaikka en koe musiikin esiopetusta loruineen omakseni, eikä minulla ole mitään merkittäviä meriittejä musiikinopintojen saralla vakavamman musiikinopetuksen tueksi, ajattelin silti kokeilla josko pääsisin erikoistumaan musiikinopetukseen. Se selvinnee kevään aikana.
Suoritustapa: Osallistuminen luennoille ja tunneille, pianon soittonäyte, musiikin didaktiikan tentti ja teoriatentti.

KASLUOM12 Liikunta 2op
Liikuntatunnit yliopistossa ovat olleet aika huikea kokemus. En olisi uskonut pitäväni telinevoimistelusta ja permantovoimistelusta. Mutta kyllä minä pidän! En usko, että minulla olisi kovin ruusuista tulevaisuutta kummassakaan lajissa, mutta oli todella hauskaa kokeilla kaikkia eri muuveja kouluaikain traumojen selättämisen jälkeen. Jälleen kerran, kiitokset hyville opettajille, jotka lähestyivät liikuntaoppiaineita ilon kautta välttäen kaikenlaista pakkoa ja väkisinvääntämistä. Olemme muun muassa uineet, yleisurheilleet, pelanneet pesäpalloa, jalkapalloa, koripalloa, kaikenmaailman palloa, voimistelleet, painineet, ym. ja hauskaa on ollut. Kurssi jatkuu vielä 2. vuonna.

Muita kursseja

KKENKK Introduction to academic english 4op
Kohtuullisen jämäkkä setti, jossa käytiin läpi tieteellisen tekstin kirjoittaminen ja tulkkaaminen. Kurssi oli harjoitustöineen melko suuritöinen, mutta tavallaan antoisa. Vaikka tottapuhuen,  jos suomenkielinen tieteellinen teksti on myrkkyä, niin kyllä sama teksti englanniksi vetää jo vertoja mille tahansa maksasta tehdylle ruoalle. *väristyksiä*

HUMANIKA Tiedonhankinnan perusteet ?op
Nämä on näitä. Istuimme muutamaan otteeseen kuuntelemassa kuinka yliopiston kirjaston tiedonhaku toimii. Naurettavaa resurssien tuhlausta, lapsikin tietää miten google toimii ja soveltaa hakuehtoja muihin hakukoneisiin.

En osaa vieläkään hakea yliopiston tietokannoista. Mitään. Hävettää. Olisi pitänyt kuunnella.

KASDIGIT 2op
Tämä koko blogiprojekti syntyi kyseisen ko. kurssin sivutuotteena. (Kts. ensimmäinen teksti)



4 kommenttia:

  1. Minkä nimisiä opettajia oli Tampereen Norssilta? Kyselee nimim. Esihistoriallisella ajalla siellä käytäviä tallannut.

    Minkä takia te kävitte läpi tulkkaamista??? Nimim. Tulkkaamista opiskellut.

    Maksasta tehtyjen ruokien osalta olen täysin samaa mieltä, mutta itse graduni tieteellisellä englannilla kirjoittaneena en voi täysin verrata näitä kahta toisiinsa. Nimim. Kääntämistä ja tulkkaamista opiskellut.

    VastaaPoista
  2. Esihistorialliselta ajalta Norssissa on käsittääkseni jäänteenä ainoastaan Christa Riihivuori (nämä olivat hänen omia sanojaan :D), muut opet olivat tuoreempaa kastia.

    Taisin syyllistyä termin väärinkäyttöön. Tulkkauksella tarkoitin tieteellisen tekstin tulkitsemista ja ymmärtämistä. Ja totta, minkä tahansa vertaaminen maksaruokiin on aika radikaali veto. Ei minulla vieraita kieliä ja kulttuureita vastaan ole mitään, päin vastoin. Sanotaan nyt kuitenkin näin, että oma tämänhetkinen kielitaitoni ja siihen resurssoimani panostus takaavat sen, että tulen kirjoittamaan kaikki julkaisuni suomeksi :D

    VastaaPoista
  3. Hah, olemme siis entisen luokanvalvojani kanssa samoilla linjoilla, mitä tulee menneiden aikojen määritykseen :D Mikäli kyseessä siis oli hieman isomman kokoinen henkilö, jolla oli s-vika. Christa Hiisivuori? Riihivuori? Mukava opettaja joka tapauksessa.

    Jään mielenkiinnolla odottamaan julkaisujasi! Ja voin tarjoutua auttamaan gradun enkunkielisen tiivistelmän kanssa, mikäli sellaista apua joskus tarvitset.

    VastaaPoista
  4. Hiisivuori, tietenkin. En tiedä miksi kirjoitin Riihivuori. Noh, sama henkilö kyseessä.

    Mahtavaa, kiitos tarjouksesta!! Aivan varmasti tulen tarvitsemaan jonkinlaista tukea. Pidetään mielessä.

    VastaaPoista

Jätä jälki, kirjoita kommentti.